Svømning

Klar til åbent vand

Tips til træning i åbent vand

Der findes flere åbent vand svømmeklubber i hele landet, hvor du kan få både individuel og holdundervisning på flere niveauer. Du kan også finde et selvorganiseret åbent vand fællesskab, hvorigennem du kan finde en eller flere svømmemakkere at træne sammen med. Mulighederne er mange.

Uanset dit svømme- og ambitionsniveau. Får du her tre forslag til fokuspunkter, som alle åbent vand svømmere bør have fokus på:

  • Få ro på vejrtrækningen. Især ved lave vandtemperaturer oplever mange, at vejrtrækningen bliver meget gispende, når de går i vandet for at svømme. Det er en reaktion på kuldepåvirkningen og sker også, selvom du har våddragt på. Brug altid lidt tid på at vænne kroppen til vandet og tag nogle rolige svømmetag, indtil du får puls og vejrtrækning under kontrol
  • Find noget at sigte efter. Når du har genfundet roen og begynder at svømme, så find noget i landskabet at sigte efter. Det kan være en vindmølle, et højt træ i horisonten eller en orange bøje i vandet. Hovedsagen er, at du har noget at navigere efter, som er nemt at få øje på og som bliver samme sted. Det må ikke være en båd eller andet, der bevæger sig
  • Rul rundt – og bevar fremdrift og orientering. Hvis du pludselig sluger en bølge, får vand i svømmebrillerne eller bare har brug for ekstra luft, kan det være en hjælp at rulle rundt på ryggen og svømme rygcrawl for en kort stund. Du bevarer fremdriften, samtidig med at du får en kort pause med mulighed for at rette briller og tage en ekstra vejrtrækning. Man kan imidlertid godt blive lidt rundtosset, ligesom det kan være svært at bevare orienteringen, så det er en god ide at øve sig under træning