Svømning

Svømning i åbent vand

I Danmark er du aldrig langt fra vandet, så går du med en drøm om at springe ud som åbent vand-svømmer, har du masser af muligheder for at udleve den.

Selv for erfarne svømmere kan springet til det åbne hav virke stort, og er du ny i svømmesporten, kan det være decideret grænseoverskridende. For mens vandet i svømmehallen er klart, og du tydeligt kan se og følge den sorte streg på bunden, er forholdene anderledes uforudsigelige i åbent vand.

Husk at selv rutinerede bilister også kan komme galt afsted i trafikken. Selvom du er en dygtig svømmer, må du aldrig gå på kompromis med sikkerheden.

Udstyr til åbent vand-svømning

Som mange andre sportsgrene kræver svømning i åbent vand noget udstyr, men lad dig ikke afskrække. Du kan sagtens svømme i åbent vand, uden at det kræver en større udskrivning.

Der er stor forskel på ”need to have” og ”nice to have”.  Der er meget få ting, som du absolut skal have, mens mulighederne for ekstraudstyr er omfattende.

Udstyr du SKAL have

I princippet kan du ligesom i svømmehallen nøjes med at svømme i badetøj i åbent vand. Men for at få en bedre og sikker oplevelse bør du altid supplere med følgende:

  • Våddragt. En våddragt beskytter dig mod kulde og hjælper med opdrift i vandet. At svømme med en våddragt kræver tilvænning, men de fleste bliver hurtigt vant til fornemmelsen. Der findes mange forskellige mærker og modeller, så prøv altid en våddragt, inden du køber den
  • Svømmebriller. Udsyn er vigtigt mens du svømmer. Der findes mange forskellige svømmebriller, så prøv dig frem med forskellige modeller – lån af en ven eller prøv i en butik. Svømmebriller skal slutte godt til uden at genre og synsfeltet skal være stort, når der svømmes i åbent vand
  • Badehætte i en tydelig farve. En badehætte hjælper både med at holde dit hoved varmt og gøre dig synlig i vandet. Netop synlighed er meget vigtigt af hensyn til din sikkerhed
  • Havtaske. En havtaske er en oppustelig svømmebøje i en tydelig farve, hvori der også er et vandtæt rum til opbevaring af nøgler og værdier, som medbringes på svømmeturen. En havtaske gør svømmeren synlig i vandet, og kan også hjælpe med opdrift, hvis man har brug for en pause
  • Fløjte. Med en fløjte er det muligt at gøre opmærksom på sig selv i situationer, hvor et fartøj er på kollisionskurs eller nødsituationer, hvor man ønsker at få kontakt med andre personer i vandet eller på land. Fløjten kan med fordel monteres på havtasken eller fastgøres i våddragtens lynlåssnor.

Udstyr du KAN få brug for

Efterhånden som du får erfaring, finder du ud af, hvad der kan hjælpe til at give dig endnu bedre oplevelser i det åbne vand. Det kunne fx være:

  • Neoprenhætte. Når vandet er særligt koldt, er det en god ide at bruge en neoprenhætte til at holde hovedet varmt. De findes sjældent i stærke farver, så brug en badehætte i en tydelig farve udenpå
  • Salve mod gnavemærker. De fleste vil opdage, at svømning i våddragt øger risikoen for gnavesår. Særligt ved halsen kan en våddragt godt genere lidt og en salve til formålet er en god investering
  • Ørepropper. Især når vandet er køligt, kan det være ubehageligt at få vand i ørerne, ligesom det kan få dig til at blive svimmel og måske ligefrem søsyg og utilpas. Ørepropper findes i mange forskellige varianter, så prøv dig frem

Inden du hopper I vandet

For at få den bedste svømmeoplevelse er det vigtigt, at der er styr på nogle basale ting inden du hopper vandet:

  • Find en svømmemakker! Ingen bør svømme alene i åbent vand
  • Giv besked! Husk altid at fortælle andre, at du er taget ud for at svømme, hvor du svømmer henne, og hvor lang tid du forventer at være væk
  • Sikker opbevaring af ejendele 1. Mange steder er det muligt at parkere tæt ved startstedet for svømmeturen. Her er det oplagt at klæde om ved bilen. Lås tøj og værdigenstande inde og tage bilnøglen med i havtasken (husk ekstra vandtæt pose til nøglen)
  • Sikker opbevaring af ejendele 2. Er du cyklet til vandet kan du selvfølgelig ikke låse dine ting inde. Vi anbefaler, at du pakker dit tøj godt sammen i din taske og evt. låser tasken fast sammen med cyklen. Nøgler, telefon, pung og andre værdigenstande pakker du i en vandtæt pose og tager med i havtasken

Tips til træning i åbent vand

Der findes flere åbent vand svømmeklubber i hele landet, hvor du kan få både individuel og holdundervisning på flere niveauer. Du kan også finde et selvorganiseret åbent vand fællesskab, hvorigennem du kan finde en eller flere svømmemakkere at træne sammen med. Mulighederne er mange.

Uanset dit svømme- og ambitionsniveau. Får du her tre forslag til fokuspunkter, som alle åbent vand svømmere bør have fokus på:

  • Få ro på vejrtrækningen. Især ved lave vandtemperaturer oplever mange, at vejrtrækningen bliver meget gispende, når de går i vandet for at svømme. Det er en reaktion på kuldepåvirkningen og sker også, selvom du har våddragt på. Brug altid lidt tid på at vænne kroppen til vandet og tag nogle rolige svømmetag, indtil du får puls og vejrtrækning under kontrol
  • Find noget at sigte efter. Når du har genfundet roen og begynder at svømme, så find noget i landskabet at sigte efter. Det kan være en vindmølle, et højt træ i horisonten eller en orange bøje i vandet. Hovedsagen er, at du har noget at navigere efter, som er nemt at få øje på og som bliver samme sted. Det må ikke være en båd eller andet, der bevæger sig
  • Rul rundt – og bevar fremdrift og orientering. Hvis du pludselig sluger en bølge, får vand i svømmebrillerne eller bare har brug for ekstra luft, kan det være en hjælp at rulle rundt på ryggen og svømme rygcrawl for en kort stund. Du bevarer fremdriften, samtidig med at du får en kort pause med mulighed for at rette briller og tage en ekstra vejrtrækning. Man kan imidlertid godt blive lidt rundtosset, ligesom det kan være svært at bevare orienteringen, så det er en god ide at øve sig under træning

I gang med åbent vand

Svømning i åbent vand - Bevæg dig for livet

Svømning i åbent vand - Bevæg dig for livet