Tennis

Skoletennis: Effektiv eksponering i klubbens lokalområde

Tennisdetektiv Holm efterforsker her en tennisklub, der har haft held med et skoletennisforløb for idrætslærer, der gjorde tennis mere synligt og tilgængeligt.

KILDE
Sønderborg Tennisklub
(Genåbnet sag fra 2015)

SAGEN
På eget initiativ indledte Sønderborg Tennisklub et samarbejde med skoleforvaltningen, som også var meget interesseret i, at tennisklubben kunne hjælpe med at dække nogle af aktivitetstimerne i skolerne.

Sammen med Dansk Tennis Forbund fik klubben derfor etableret et lærerintrokursus i tennis, og medio februar 2014 kom der 40 skolelærere igennem dette kursus med en instruktør fra DTF. På introkurset fik lærerne et indblik i, hvordan undervisning af børn i tennis, kan foregå på skolen. Hver skole fik lov at tage fire lærere med på kurset, som varede tre timer og var praktisk anlagt. 

Hver skole fik desuden 25 ketsjere, skumbolde samt en skoletennismanual indeholdende forslag til undervisningen med hjem.
På skolerne organiserede og gennemførte lærerne hernæst idrætsundervisningen med fokus på tennis ud fra de redskaber, som blev tilegnet via DTF’s introkursus. Forløbet blev afsluttet i Sønderborg Tennisklub med et Åbent hus-arrangement, hvor skoleeleverne var inviteret med.

I september 2014 tilbød klubben et nyt lærerkursus, hvor repræsentanter fra tennisklubberne i lokalområdet også blev inviteret med ind. Idrætslærerne kunne så hilse på den tennisklub, der lå nærmest egen skole.

TIDSRØVEREN
Foruden selve undervisningen, som DTF stod for, og Åben hus-arrangementet i tennisklubben, så tog det tid at få det praktiske på plads med skolerne. Der skulle bookes baner og sættes instruktører på. Sønderborg Tennisklub havde et godt samarbejde med Skoleforvaltningen i Sønderborg. Forvaltningen arbejdede sammen med kommunens Sundhedsafdeling.

Planlægningen krævede flere møder med Skoleforvaltningen. Der blev i fællesskab lavet et skriftligt oplæg til invitationer, men selve invitationen kom fra forvaltningen, hvilket bestemt har været med til at blåstemple skoletennisforløbet hos de forskellige skoleledelser.

PENGETANKEN
Prisen for skoletennisforløbene inkluderede alle materialer såsom ketsjere, bolde, mv., som lærerne selv brugte i den efterfølgende undervisning. Ved flere end 25 elever havde skolerne mulighed for at tilkøbe ekstra ketsjere/bolde, vel og mærke før forløbet startede.

Kommunens Skoleforvaltning endte med at dække omkostningerne for de seks kommunale skoler – dog måtte to privatskoler selv betale.

Det endte altså ikke med at koste Sønderborg Tennisklub noget! De efterfølgende skolebesøg på klubbens anlæg har sågar indbragt tennisklubben en indtægt via trænerbooking, baneleje og nye medlemskaber.

AFTRYK
Fire skoler henvendte sig efterfølgende for at benytte Sønderborg Tennisklubs anlæg, og der har også været bud efter en tennistræner fra klubben til at undervise skoleeleverne.

Det kan konstateres, at cirka 40 skolelærere er blevet præsenteret for tennissporten, og at over 150 skoleelever har prøvet kræfter med tennis på klubbens anlæg. Tennis er blevet integreret på skolerne, hvor de nu altid har adgang til ketsjere, bolde og undervisningsmateriale.

 

Tennisdetektivens tips

• Planlægningen tager tid – erfaringsmæssigt opnås det bedste forløb i følgende terminer:
1) Oktober-december: Aftale indgås med skolerne.
2) Januar-februar: Tennisuddannelse af lærerne.
3) Februar-april: Tennis i idrætsundervisningen.
4) April-maj: Afvikling af "skoletennisdag" i klubben, f.eks. i forbindelse med Tennissportens Dag.

• Foruden folkeskolerne, kan man også starte lignende tiltag med undervisning af SFO-børn, fritidsklubber, gymnasier el. videregående uddannelsesinstitutioner. 

• Der skal meget gerne være kaffe på kanden til lærernes introkursus.