Fitness

Q & A til fitness og Corona

Få svar på nogle af de mest gængse spørgsmål om fitness og Corona, vi hører fra foreningerne.

Der er åbnet op for al indendørs og udendørs idræt  - under forudsætning af at alle gældende retningslinjer fra Kulturministeriet, sundhedsmyndighederne og Rigspolitiet følges. Herunder har vi desuden samlet nogle af de hyppigste spørgsmål om fitness og Corona, som vi modtager. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os 

SE DIF OG DGI'S RETNINGSLINJER

Generelt

Coronapas

  • Hvad indebærer ordningen om en stikprøvebaseret kontrol af coronapas inden for foreningsidrætten?

    Der må som udgangspunkt kun tillades adgang til lokaler, hvor der udøves idrætsaktiviteter for personer på 18 år eller derover, hvis der fremvises et gyldigt coronapas. Hvis der ikke kan forevises et gyldigt coronapas, kan der ske bortvisning. Der skal ved lokalerne opsættes informationsmateriale om kravet om coronapas og muligheden for bortvisning, hvis der ikke kan fremvises et gyldigt coronapas.

  • Skal ansatte og frivillige fremvise coronapas i forbindelse med idrætsaktiviteterr?

    Nej, kravet om fremvisning af coronapas gælder alene for besøgende, brugere, tilskuere og lignende. Det gælder dermed ikke for ansatte mv.

  • Hvem er ansvarlig for at kontrollere, at deltagerne kan fremvise coronapas?

    Pligten til at sikre, at kravet om coronapas er overholdt i overensstemmelse med bekendtgørelsen påhviler den fysiske eller juridiske person, som har rådighed over lokalet. Ansvaret påhviler dermed f.eks. lokaleejeren eller den forening, virksomhed, organisation mv., som er arrangør af den pågældende idrætsaktivitet.

    Den pågældende lokaleejer eller forening mv. skal dermed kontrollere besøgendes coronapas og opstille informationsmateriale om kravet om at fremvise coronapas. Såfremt lokaleejeren eller foreningen mv. lukker personer ind, der ikke kan fremvise et coronapas, eller hvis lokaleejeren eller foreningen mv. ikke opstiller informationsmateriale om kravet om coronapas, vil lokaleejeren eller foreningen mv. kunne ifalde bøde. Lokaleejeren eller foreningen mv. kan bortvise personer, der ikke kan eller vil fremvise et coronapas. Hvis en person ikke forlader det pågældende lokale efter at være blevet bortvist, kan vedkommende straffes med bøde.

  • Hvad forstås ved coronapas?

    Ved coronapas forstås dokumenation for:
    - Et negativt testresultat af en covid-19 test, der er højst 72 timer gammelt
    regnet fra tidspunktet, hvor testen er foretaget,
    - Et positivt resultat af en PCR-test, der er mindst 14 dage og højst 8 måneder
    gammelt regnet fra tidspunktet, hvor testen blev foretaget,
    - Et påbegyndt vaccinationsforløb mod covid-19 (Et vaccinationsforløb anses
    som påbegyndt mindst 14 dage og højst 42 dage efter den første dosis)
    eller
    - Et gennemført vaccinationsforløb (hvis et vaccinationsforløb kræver 1 dosis, anses forløbet som gennemført 14 dage efter denne ene dosis. Kræver et vaccinationsforløb flere doser anses forløbet for gennemført efter den afsluttende dosis).

  • Skal man vise ID sammen med coronapas?

    Dokumentation for coronapas kan foreligge enten i papirformat eller elektronisk.
    Navnet på indehaveren af coronapasset skal svare til navnet på indehaverens
    medbragte pas, sundhedskort, kørekort eller andet offentligt udstedt ID.
    Krav om fremvisning af ID gælder dog ikke for coronapas, der forevises via sundhedsmyndighedernes app "Coronapas", hvor skærmen viser "gyldigt i Danmark" kombineret med bevægelige elementer.

  • Er der undtagelser for at skulle vise coronapas?

    Der gælder dog en række undtagelser fra kravet, herunder for følgende:
    - Børn under 15 år (dog under 18 år i lokaler, hvor der udøves idræts- fritidsog foreningsaktivitetersamt i lokaler, der anvendes til musik- og kulturskoler,
    andre kunstskoler, grundkurser på kunstområdet og aftenskoler)
    - Personer der af medicinske årsager ikke bør få foretaget COVID-19-test.
    - Personer der som følge af fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør
    få foretaget COVID-19-test

  • Hvordan skal man dokumentere, at man ikke skal vise coronapas?

    Som dokumentation for en undtagelse fra coronapas kan dokumentation vises i
    form af f.eks. et sundhedskort eller anden offentlig udstedt identifikationskort,
    hvoraf navn og alder fremgår.
    Der gælder efter de gældende regler dog ikke krav om dokumentation for en undtagelse.
    Den besøgende, brugeren mv. er således ikke forpligtet til at fremvise f.eks. en lægeerklæring, der viser, at vedkommende ikke er omfattet af krav om coronapas. Det er vigtigt at understrege, at tvivlen skal komme den besøgende mv. til gode. For at en forening, institution, facilitet eller anden ansvarlig for aktiviteten kan leve op til sin forpligtelse i forhold til kontrol af coronapas, er det samtidig vigtigt, at det fremstår troværdigt, at den
    besøgende mv. er undtaget krav om coronapas. Læs mere om situationer, hvor
    besøgende, brugere mv. kan være undtaget test på Sundhedsstyrelsens hjemmeside på følgende link: https://www.sst.dk/da/corona/Hvis-du-har-symptomer_-
    er-syg-eller-smittet/Hvornaar-du-skal-testes

  • Gælder stikprøvekontrol både for holdtræning og træning i fitnesscenter?

    Ja, stikprøvekontrol 1 gang i døgnet gælder alle foreningsaktiviteter

Fitnesscenter generelt

  • Må man åbne sit fitnesscenter, selv om der ikke er instruktører tilstede hele åbningstiden ?

    Ja, der behøver ikke være instruktører tilstede i hele jeres åbningstid. Men vi anbefaler, at både bestyrelse og instruktører jævnligt – og på forskellige tider i åbningstiden – er tilstede i centret. Både for at være synlige, skabe tryghed men også for at vejlede, så regler for antal medlemmer, rengøring m.v. overholdes.

  • Skal der være 2 meters afstand mellem maskinerne?

    Ja, der skal altid være 2 meters afstand mellem maskiner, i frivægtsområdet m.v. I kan evt. markere på gulvet hvor man kan være/stå og holde 2 meters afstand. Afskærmning kan ikke bruges til dispensation for afstandskravet.

  • Hvor mange må der være i fitnesscentret ad gangen?

    Der skal være 4 m2 pr. medlem i fitnesscentret. Det vil sige, at hvis I har et lokale på 100m2 kan der maks. være 25 brugere. Men samtidigt skal der være 4 m2 ved hver træningsstation. Så I skal også beregne, om dette kan overholdes, og hvor mange medlemmer, der så kan være I fitnesscentret. I må gerne – hvis I vil være ekstra forsigtige – sætte maksimum-antallet lavere.

  • Må man åbne omklædningsrum og toiletter?

    Ja, hvis retningslinjer fra sundhedsstyrelsen kan overholdes, og kommunen eller den selvejende hal har givet lov til at åbne. I skal være opmærksomme på, at omklædning og toilet skal rengøres min. 1 gang dagligt Kravet er, at der skal holdes mindst 1 meters afstand.

  • Hvordan styrer man, at der ikke kommer for mange ind i fitnesscentret?

    I skal gøre opmærksom på maks. antal, der må være i lokalet. Dette skal ske ved tydelig markering, når man går ind i fitnesscentret. Samtidigt bør I skrive dette på jeres Facebookside, hjemmeside m.v. Hvis muligt, kan I styre antallet ved at oprette ’fitnesshold’ hvor man tilmelder sig inden man møder op. Dermed sikrer I samtidigt, at medlemmer ikke går forgæves.

  • Må man have videoovervågning for at se, hvor mange der træner i fitnesscentret?

    Ja, hvis I har tilladelse til at lave videoovervågning. I bør dog være hyppigt tilstede ved fysisk fremmøde.

  • Må man træne sammen med sin familie eller sine venner?

    Man må gerne træne sammen – men på afstand. Der skal altid være 2 meter mellem alle – også selv om man er familie, venner eller andet.

  • Hvad er vores ansvar som bestyrelse i forbindelse med åbningen?

    Bestyrelsen har ansvar for , at retningslinjerne fra sundhedsmyndigheder, DGI, DIF og Bevæg dig for livet – Fitness overholdes. I skal samtidigt gøre tydeligt og muligt at overholde retningslinjerne for medlemmerne. Skal man spritte hænder af, når man kommer ind i centret, og regelmæssigt undervejs, skal der være håndsprit tilgængeligt de relevante steder. Når der står, at man skal desinficere udstyr før og efter brug, skal der være tilgængeligt desinfiktionsmidler.
    Hvis der er medlemmer, som ikke overholder jeres retningslinjer, bliver I ikke gjort ansvarlige. Men som bestyrelse skal I reagere, hvis I ser, at der er personer eller grupper, som ikke overholder retningslinjerne. I yderste konsekvens kan jeres fitnesscenter blive lukket i en periode, hvis der opstår smitte-spredning.

  • Hvad gør vi, hvis et medlem bliver testet positiv for coronavirus?

    Ring straks til Corona Hotline på tlf. 70 20 02 33 og følg anbefalingerne. Kontakt også vores Corona-ansvarlige, Ruben Lundtoft, Bevæg dig for livet – Fitness, på tlf. 29 40 68 60, som er klar til at rådgive om, hvordan I håndterer situationen. Se også DGI's anbefalinger: www.dgi.dk/foreningsledelse/artikler/saadan-haandterer-foreningen-en-positiv-coronatest
    Når I kontakter Corona Hotline, bedes I som minimum spørge om følgende:
    • Skal vi lukke vores fitnesscenter, indtil vi har gjort ekstra grundigt rent?
    • Skal vi gennemføre en ekstraordinær desinficerende rengøring overalt?
    • Skal vi identificere og kontakte medlemmer, instruktører mv., som har været i centret sammen med den smittede og/eller været i centret efterfølgende? Eller kontakter I disse personer?
    • Skal disse personer i isolation, skal de testes, eller hvilken procedure skal følges?
    • Skal vi informere mere bredt til alle medlemmer om, at vi har haft en smittet i centret?
    • Er der ekstra foranstaltninger vi skal være opmærksomme på, eller andet vi bør gøre?

Fitnesscenter - rengøring

Træningsområdet - udendørs

  • Må vi være flere grupper på det samme område?

    Ja, hvis der er flere hold eller andre foreninger/grupper, der benytter samme anlæg/areal, skal det område, hvor I træner afmærkes, så hver grupper har sit eget, tydeligt markerede felt. Feltet skal have plads til, at deltagerne kan holde 2 meters afstand til hinanden. Minimumsarealet vil afhænge af aktiviteten, der skal foregå, men der skal være minimum 4 m2 pr. deltager. Vi anbefaler også her at I anvender forsigtighedsprincippet, og sørger for at der er rigelig plads.
    Der skal ligeledes sikres, at der er tilstrækkelig afstand mellem grupperne, så de ikke udgør én samlet gruppe. Dette med mindst 2 meter mellem områderne.

  • Hvordan kan vi afmærke områderne?

    I bestemmer selv, hvordan I vil afmærke området - f.eks. med snore, kegler, optegning mv. Det skal være helt tydeligt ,hvor adskillelsen går.

Udstyr/redskaber - udendørs

  • Må vi tage spinningcykler med udenfor?

    Ja, udstyr der kun benyttes af den samme person under hele træningen må gerne tages med ud. En spinningcykel benyttes af én person, og kan rengøres før og efter træning, så en evt. smitte ikke spredes.
    DGI/ DIF omtaler, at for klassiske indendørs idrætter må ”redskaber, der normalt anvendes til aktiviteten, ikke rykkes med udendørs (f.eks. gymnastikredskaber til spring). Her menes fælles redskaber, der benyttes af alle under træningen, som f.eks. en springplint, hvor alle udøverne vil sætte deres hænder på den under brug. Og den går altså ikke.

  • Hvordan skal vi rengøre udstyr?

    Udstyr mv. kan generelt rengøres med vand og sæbe (almindelige rengørings-midler), det løsner og fjerner snavs og mikroorganismer.
    Ønsker man desinficering af udstyr mv. kan det ske med klor (1 del klor til 19 dele vand) og alkohol (70-85 %) - håndsprit og husholdningssprit kan ikke bruges. Vær opmærksom på, om udstyret tåler desinficering. For nærmere information se Statens Serum Institut: https://hygiejne.ssi.dk/retningslinjer/infektionshygiejniske-retningslinjer-for-covid-19

  • Hvilket udstyr skal rengøres?

    Alle foreningens redskaber, rekvisitter, udstyr mv., der er medbragt til den pågældende træning skal rengøres efter brug. Rengøring skal ske efter hvert hold. Deltagerne er ansvarlige for korrekt rengøring af eget medbragt udstyr.

Instruktører

Økonomi