Nyheder

Vi tager afsæt i adfærdsdesign i to nye kampagner

Med afsæt i adfærdsdesign kører vi i 3. og 4. kvartal to kampagner, der på hver sin måde har til formål at få flere danskere til at bevæge sig - enten i det små derhjemme (75 pct. sporet) eller i en forening (50 pct. sporet).

I 3. og 4. kvartal kører to kampagner af stablen i Bevæg dig for livet–regi. En, der er målrettet pt. inaktive danskere (75 pct. sporet) og én, der er målrettet danskere, der skal starte i forening (50 pct. sporet).

Begge kampagner tager afsæt i adfærdsdesign, og det betyder blandt andet, at vi har fokus på at gøre det let, afmontere målgruppernes barrierer, skabe anledninger til konkret handling og tage afsæt i målgruppens kontekst.

”Alt tæller”- kampagnen (75% sporet, pt. inaktive danskere)

Med Alt tæller ønsker vi at sætte fokus på, at lidt motion også har ret. Vi ønsker at give målgruppen idéer til, hvordan de kan få mere motion ind i deres hverdag, uden at det tager en masse ekstra tid. Og vi ønsker at give en bevidsthed om, at lidt motion faktisk også tæller med i det samlede motionsregnskab. 

Målgruppen er:
  • Mænd og kvinder
  • Ca. 40-60 årige.
  • Folk med børn fra 12+ dvs. voksne, som har fået mere tid til sig selv

Hvornår kører kampagnen?
Første bølge af kampagnen er allerede i gang og begyndte i juni på Facebook. Fokus i første bølge er primært at få udbredt kendskabet til "Alt tæller" og få folk til at like Alt tællers Facebookside. Det opfordrer vi også jer til at gøre.  

Anden bølge går i gang i uge 38, hvor vi kommer langt bredere ud. Her kommer kampagnen fortsat til at køre på sociale medier, og Bevæg dig for livet kommunerne bliver en del af kampagnen. 

”Du kan mere i forening” (50% sporet, aktive danskere)

Med Du kan mere i forening ønsker vi at invitere danskerne ind i vores unikke fællesskaber i idrætsforeningerne.
Kampagnen består af to ben:
  1. En intern del målrettet foreningerne
    Her har vi fokus på at klæde foreningerne på til at rekruttere og tage godt imod nye medlemmer.  Målgruppen for indsatsen er alle vores idrætsforeninger i Bevæg dig for livet og i DGI og DIF, og de modtog d.  14. juni alle en mail om med link til en ny landingsside med gode råd til rekruttering og den gode velkomst. Her kan foreningen også tilmelde sig et webinar til august om velkomst og rekruttering.

    Derudover kan de møde Sofie Østergaard, tidligere DR-vært, som har været en tur rundt i foreningsdanmark og finde gode historier. Se fx eksemplet fra Odsherred Håndboldklub, hvor formand Camilla Lynge fortæller om deres arbejde med at tage god i mod nye. 

    I uge 33 modtager foreningerne igen en mail, der inviterer dem til at bruge og downloade de materialer, der bliver udviklet til brug i den eksterne kampagne. Tanken er, at vi på den måde kan gøre dem til afsendere på budskabet til danskerne om at blive en del af fællesskabet i deres lokalsamfund.

  2. Den eksterne del er målrettet alle danskerne
    Vi inviterer danskerne ind i foreningerne og hylder foreningslivet. Vi ønsker at inspirere danskerne til at dyrke motion i en lokalforening, og vi giver konkrete forslag til hvordan. I kampagnen kommer vi til at vise både klassiske idrætsgrene, som man måske tidligere har dyrket og gerne vil tilbage til, ligesom vi kommer til at inspirere til at prøve nye idrætter og idrætskoncepter.

    Målgruppen er 40-60 årige mænd og kvinder,  og kampagnen kommer til at køre fra uge 35. Det endelige kampagneindhold er ikke færdigudviklet, så vi kan desværre ikke vise det her, men landingssiden for kampagnen vil primært være relevante sider på bevægdigforlivet.dk.