Nyheder

Tag en ven med-kampagne hittede hos seniorer

Det kan være en stor udfordring at lokke seniorer i gang med idræt i de lokale idrætsforeninger, selvom undersøgelser viser, at mange seniorer faktisk gerne vil i gang. Det satte Bevæg dig for livet senior sig for at gøre noget ved.

Baggrunden for Tag en ven med-kampagnen var en tese om, at der er et potentiale i at rekruttere nye medlemmer til fællesskaber gennem de personer, der allerede er en del af et eksisterende fællesskab.


”Vil du med?”  

Mange seniorer siger ja, når bare de bliver spurgt og har nogen at følges med. De oplever det som en barriere at komme alene til en aktivitet. Det erfarede seniorprojektet i en undersøgelse, de gennemførte i 2017.

Det er denne motivationsfaktor, Tag en ven med-kampagnen skulle understøtte. En kampagne, som var målrettet foreninger og fællesskaber, og som fandt sted fra september til december 2019.

Kampagnen løb af stablen i Brønderslev, Aabenraa, Aarhus, Haderslev og Vesthimmerland og samlet set valgte eksisterende medlemmer på 30 hold og fællesskaber at invitere venner med til deres idræt.

Som ekstra motivation havde alle medlemmer på holdene fået udleveret chokolade med budskabet og opfordring til at dele den sammen med vennen/veninden efter den første træning.

Tag en ven med virker

For de fleste foreninger var Tag en ven med en succes, og de vil gerne deltage igen. De fleste hold oplevede, at der kommer nye deltagere på baggrund af kampagnen og medlemsvæksten ligger på mellem 6 og 30 pct.

Tilbagemeldingen er, at det er en god måde at sætte fokus på at invitere nye med – og det er ikke nødvendigvis chokoladen, der giver nye medlemmer:

”Den generelle opmærksomhed på at invitere nye med – og at det er faktisk helt fint at prikke til andre – har betydet en øget opmærksomhed på rekrutteringsaspektet på de enkelte hold. Samtidig har den lille gave i form af chokoladen fungeret som en fin ”ice-breaker” i forhold til at spørge venner og bekendte,” siger Trine Wittenhoff, der er projektleder for senior i Bevæg dig for livet.

På holdet Velvære for krop og sjæl i Genner Idrætsforening dyrker seks seniorer naturmotion hver onsdag eftermiddag. Selvom medlemmerne er glade, så har det været en udfordring at få nye med. Men Tag en ven med-kampagnen vendte op og ned på det, og deltagerantallet er næsten blevet fordoblet ved at prikke venner, naboer, kollegaer og familie på skulderen og invitere dem med:

”Jeg er mega glad for, at det et gået så godt. Vi startede holdet for halvandet år siden, men det har været svært at løbe holdet i gang. Jeg er glad for, at vi nu er blevet opdaget. Det her vil vi fortsætte med at bruge. Vores medlemmer er ikke bange for at gå ud og sige: ”Jeg synes, at det her er super godt, jeg tror også, det vil være fedt for dig”. Og vi kan se, at det virker,” siger Eva Johannsen, som er instruktør på holdet. 

Der hvor det ikke lykkedes at få nye medlemmer havde mange foreninger allerede på forhånd gjort meget for at invitere nye ind i fællesskabet og dermed er det ikke ”nyt” at spørge i relationer. I andre foreninger har det timingsmæssigt været et dårligt tidspunkt i forhold til kampagnens tidsperiode, mens andre foreninger har erkendt, at de egentlig ikke har lyst til flere medlemmer.


Læs hele evalueringen her