Nyheder

Mød Jannik - en af kræfterne bag vores Bevæg dig for livet-vimpel

Bag vores visuelle udtryk i Bevæg dig for livet sidder et team af kreative folk, som gør det let for alle os andre at se fede ud, når vi laver præsentationer o.lign. Mød Jannik, der er en af hjernerne bag vores designguide.

Designguiden skal være en hjælp - ikke en spændetrøje

Sådan lyder det fra Jannik Johansen, der som grafisk designer har en af de mere tilbagetrukne roller i Bevæg dig for livet. Du møder ikke Jannik til diverse netværksmøder, ligesom du måske heller ikke er klar over, at det er ham, der står bag, når du møder hans arbejde. 

Men fakta er, at hans arbejde gennemsyrer alt, hvad vi laver i Bevæg dig for livet. Han er nemlig en af udviklerne af og tovholder på vores Bevæg dig for livet-design. Så hver gang du bruger Bevæg dig for livet-vimplen, laver en powerpoint-præsentation, skriver et notat, får lavet en folder eller får lagt grafik på en film, så er det Jannik og det grafiske team, der står bag. 

Men hvem er Jannik? Hvilke tanker ligger der bag vores design – og hvorfor er det grafiske udtryk vigtigt? Hør mere fra Jannik her.   

Hvad er din rolle i Bevæg dig for livet? Hvor kan man se dit aftryk?

Ud over min rolle som udvikler og tovholder på designet, bruger jeg en del tid på udvikling af koncepter og kampagner i BDFL-regi, fx i form af Alt tæller-kampagnen.

Er du hjernen bag vores designguide?

Det oprindelige design er udviklet af et eksternt bureau, men videreudviklingen og justeringen af den har jeg lavet i samarbejde med et team bestående af Line Skipper Marx og Line Stenrøjl fra DGI Medier og Marketing.

Hvorfor er en designguide vigtig?

Designguidens primære funktion er at give en visuel sammenhæng gennem alle vores tiltag og i vores kommunikation. Det giver en positiv afsmitning på tværs af idrætter og aktiviteter.

Samtidig mindsker vi brugen af ressourcer ved at have et fælles visuelt udgangspunkt med diverse skabeloner i fx powerpoint, word mv. På den måde har vi forsøgt at gøre det let for medarbejdere i Bevæg dig for livet, så alle ikke skal opfinde den dybe tallerken.

Du siger, at designguiden ikke er en spændetrøje, men en hjælp – kan du uddybe det?

En designguide kan virke besværlig og irriterende at skulle forholde sig til i en travl hverdag, og jeg ved, at den tidligere ofte har været opfattet som en spændetrøje, og at vi i det grafiske team derfor tidligere har haft den lidt kedelige rolle som design-politiet.

Vores designguide og visuelle linje skal være en hjælp, ikke en spændetrøje.

Derfor er det også vigtigt for os med feedback, og vi har bl.a. på den baggrund udviklet på designet, så løsningen nu er mere fleksibel og fungerer bedre for både afsender og modtager.

En stærk visuel identitet SKAL være en hjælp. Den skal skabe gennemslagskraft for Bevæg dig for livet udadtil med et klart, genkendeligt visuelt udtryk, men den skal også gerne være en helt lavpraktisk hjælp for medarbejderne i det daglige arbejde i form af færdige skabeloner mv.

Hvor ofte har du kontakt til projektdeltagere i Bevæg dig for livet?

Det er primært projektlederne, jeg har kontakt med. Når vi udvikler kampagner og designløsninger, gør vi os umage for at for involvere og sparre med dem, så de får ejerskab og kan se sig selv og deres målgruppe i løsningerne.

Hvad kendetegner i dine øjne Bevæg dig for livet-medarbejdere?

Jeg oplever dem i høj grad som drevet af en stærk passion for idrætten og af opgaven med at understøtte aktive fællesskaber.

Hvornår er dit arbejde i Bevæg dig for livet svært?

Vi er rigtig mange aktører, der skal ses og høres, og indimellem kan mængden af afsendere komme til at stå i vejen for det egentlige budskab. Det kan godt give lidt sved på panden som grafiker.

Hvilken opgave i Bevæg dig for livet har været den mest udfordrende for dig indtil nu?

Det har været at skabe en grafisk linje, som alle involverede parter kan se sig selv i, og som samtidig har en grad af fleksibilitet, som kan rumme alle vores idrætter/målgrupper.

Hvornår har det været en af de RIGTIG gode dage for dig på arbejdet?

Det er, når det lykkes at knække en kommunikativ udfordring ved hjælp af et kreativt greb. Og når vi lykkes med en løsning, som vækker begejstring hos både opgavestiller, samarbejdspartnere og modtager. Det var fx en RIGTIG god dag, da vi var i hus med MiniTon-konceptet.

Hvilken opgave i Bevæg dig for livet ser du mest frem til?

Jeg glæder mig til at tage fat på næste års tværgående og landsdækkende kampagneudvikling. Og så bliver fedt at kunne lancere de nye layout muligheder i vores online skabelonsystem.