Løb

Justerede corona-retningslinjer (opdateret 22. april 2021)

DGI og DIF tilpasser løbende anbefalingerne til idrætsforeningerne på baggrund af krav og anbefalinger, som sundhedsmyndighederne og regeringen offentliggør på coronasmitte.dk.

DGI og DIF arbejder løbende sammen med sundhedsmyndighederne om at afklare, hvordan udendørs idrætter kan åbne i foreningsregi. De nye retningslinjer er også gældende for løb og gang, og vi vil derfor komme med vores anbefalinger til, hvordan I kan forholde jer i løbe- og gangklubben eller -fællesskabet.

Hvis I har konkrete spørgsmål til jeres situation, kan I altid tage fat i jeres landsdelskonsulent eller en ansat på DGI’s landskontor – find jeres kontaktperson HER.

Overhold krav og anbefalinger

Bemærk, at der kan være kommuner, der er underlagt andre og midlertidige restriktioner. Tjek altid www.coronasmitte.dk for de nyeste opdateringer.

Fra d. 21. april 2021 er udendørs idræt åbent for alle aldersgrupper med et forsamlingsloft på max 50 personer. Samtidig hæves det generelle udendørs forsamlingsforbud til max 50 personer, og fra d. 6. maj til 75 personer.

For DGI og DIF er det helt afgørende, at de generelle krav og anbefalinger fra sundhedsmyndighederne overholdes. Du kan læse retningslinjerne nedenfor.

  • Udendørs idrætsaktiviteter må kun foregå i grupper á maksimalt 50 personer (inkl. træner og lignende). Dvs. løbe- og gåklubber kan afholde træning og små motionsløb (max. 50 deltagere i alt), når de gældende retningslinjer for afstand og hygiejne overholdes.
  • Der skal være mindst 2 meters afstand imellem deltagerne til idrætsaktiviteterne.
  • At man er særlig opmærksom på håndhygiejne – brug håndsprit, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder med vand og sæbe.
  • At host eller nys sker i albuen eller i et papirlommetørklæde.
  • At man skal holde sig hjemme, hvis man har symptomer som for eksempel feber, hoste, muskelømhed – og gå straks hjem selv ved milde symptomer.
  • Vær opmærksom på de særlige risikogrupper, som er defineret af Sundhedsstyrelsen.
  • Hvis der i forbindelse med træning og brug af faciliteter benyttes rekvisitter (fx ketsjer eller golfkøller), anbefales det, at der så vidt muligt benyttes personlige rekvisitter. Hvis det ikke er muligt, skal der være særskilt opmærksomhed på rengøring af fælles kontaktflader, hver gang en person afslutter brugen af en rekvisit.

Hvis man som forening vælger af afholde udendørs idrætsaktiviteter, så anbefaler DIF og DGI desuden, at man er opmærksom på:

  • Der skal være adgang til det sted eller anlæg, hvor udendørsaktiviteten foregår (kommunerne kan have særlige restriktioner, som skal respekteres).
  • Man hænger plakaten med Sundhedsstyrelsens anbefalinger op på idrætsfaciliteten.

Anbefalinger til løbe- og gangforeninger

  • I skal være specielt opmærksomme, hvis I normalt er mere end 50 personer samlet. I så fald er det vigtigt, at I finder en praktisk måde at sikre, at I ikke er det i den kommende periode. Det kan være, I skal indføre tilmelding til jeres træning eller dele jer op i flere grupper, der mødes på forskellige tidspunkter eller forskellige steder.
  • Hvis der er flere grupper á maksimalt 50 personer til stede på det samme idrætsanlæg samtidig, skal det sikres, at der er tilstrækkelig afstand mellem grupperne, så de ikke udgør én samlet gruppe.

Anbefalinger til løbere og gående

  • Respekter og efterlev anvisninger fra din klub.
  • Undgå fysisk kontakt med andre medlemmer, og hold afstand undervejs på løbe- og gåturen også.
  • Medbring alle drikkevarer hjemmefra.

Læs DGI og DIF's retningslinjer for udendørs idræt HER.

Læs Kulturministeriets retningslinjer for udendørs idræts- og foreningsliv i sin fulde form HER.

Læs mere om restriktionerne på www.coronasmitte.dk.