Svømning

I gang med vinterbadning

Hører du til en af de mange danskere, der dyrker vinterbadning eller drømmer du om at komme i gang? Så får du her en oversigt over de vigtigste forhold du skal være opmærksom på, for at få en god oplevelse i det kolde vand.

Der er flere grunde til at kaste sig ud i iskoldt vand om vinteren, det er nemlig sundt for både krop og sjæl.

Forskning har vist, at når du vinterbader, så…

  • … bliver der frigivet en række signalstoffer i hjernen. Du kan ligefrem blive ”høj” af endorfiner og opnå en dejlig følelse af lykke
  • … aktiveres dit immunsystem og adrenalinniveauet stiger. Dermed styrker du dit immunforsvar og din krop får lettere ved at bekæmpe infektioner
  • … motionerer du dine blodkar. Når din krop bliver udsat for et kuldechok, trækker blodkarrene i fingre, fødder, arme og ben sig sammen, så blodet strømmer til de indre organer. Når du kommer op af vandet, åbner blodkarrene sig igen, og du får en varm fornemmelse i kroppen
  • … bliver du bedre til at holde varmen. Vinterbadning vænner dig til kulde, og derfor fryser du ikke så meget, når du er ude i det kolde vejr

Sikkerhed og udfordringer

Inden du kaster dig ud i det kolde vand, er det vigtigt, at du sætter dig godt ind i sikkerheden omkring vinterbadning.

For det første er det altid godt at forholde sig til de 5 råd til sikker åbent vand-svømning:

  1. Svøm aldrig alene
  2. Vær synlig i vandet
  3. Læs vinden og vandet
  4. Lær området at kende
  5. Lær ruten at kende

Det er ekstremt vigtigt, at du kender stedet, hvor du vinterbader godt, og at du er opmærksom på de lokale forhold og især på, hvordan du kommer i og op af vandet. Hvis du ikke kan komme op af vandet eller fx bliver taget af strømmen om vinteren, kan det i løbet af meget kort tid blive livsfarligt, fordi du ikke kan opholde dig så længe i koldt vand, uden at det er risikabelt.

Bad derfor gerne et sted med en badebro og hav en makker med, så du ikke bader alene. Især hvis du er ny vinterbader, risikerer du at hyperventilere, de første gange du dypper kroppen ned i det kolde vand. Hvis du ikke får styr på åndedrættet, kan du risikere at besvime, hvorfor det er godt at bade sammen med en makker.

Vi anbefaler at du bader sammen med en vinterbadeklub. Så har du altid nogle andre at bade sammen med, og du kan få gode råd om vinterbadningen og en varm sauna efterfølgende.

Alle med et normalt helbred kan vinterbade, men vær særligt opmærksom på at undgå at hyperventilere, når du dypper dig i det kolde vand.

Her er et par gode råd til sikker vinterbadning:

  • Varm dine muskler op, før du går i det kolde vand, fx ved at løbe eller gå en tur
  • Hvis du går direkte fra saunaen til vandet, så lad kroppen køle lidt ned, inden du går i vandet
  • Gå langsomt, da evt. badebro og trappetrin kan være glatte. Et par sko eller sandaler kan være en rigtig god idé
  • Hop aldrig i det kolde vand med hovedet først og tag gerne en hue på hovedet
  • Træk vejret roligt, når du går i vandet – koldt vand kan give dig midlertidig åndenød
  • Tag kun et kort dyp på fx 5-10 sekunder i det kolde vand de første gange du vinterbader. Herefter kan du forlænge varigheden af dine dyp, som du synes. De fleste vinterbadere bader højest mellem 20-40 sekunder
  • Tag varmt tøj på efter badningen og drik rigeligt med te eller andre varme drikke
  • Gå under ingen omstændigheder i vandet, hvis du er påvirket af alkohol eller føler dig sløj
  • Bad aldrig alene
  • Hvis du er i tvivl, om dit helbred er godt nok til at vinterbade, så spørg din læge

Når først du er på vej ud i det kolde vand, så vent ikke for længe med at gå i vandet – tag en beslutning og gør det!