Motion er sundt

Den er god nok - det er virkelig sundt at bevæge sig

Vi giver dig her 10 gode grunde til at begynde at bevæge dig mere: 

10 gode grunde

  1. Dit liv bliver forlænget.
  2. Risikoen for sygdomme mindskes. 
  3. Det har bl.a. en positiv virkning på hjerte, kredsløb, muskler, stofskifte, blodtryk, kolesterol og hormonsystemet. 
  4. Øger virkningen af insulin, så din krop bedre kan optage sukkeret fra blodet og mindsker dermed risikoen for diabetes. 
  5. Øger dit psykiske og fysiske velvære.
  6. Opbygger og/eller bevarer muskler.
  7. Styrker knoglerne.
  8. Hjælper med at fastholde et vægttab.
  9. Du får mere overskud.
  10. Du kommer i bedre humør.

Og listen stopper ikke dér. Gevinsterne ved motion rækker også over andre områder: 

Forebyg stress og depression

Når du bevæger dig, får du koblet mentalt fra og skaber dermed et pusterum i din travle tilværelse. Det kan være særdeles vigtigt i perioder med stress. Det er dog ikke kun, når travlheden overstiger ens evner, at motionen viser sit værd. Adskillige forskere peger på, at regelmæssig motion ligefrem kan værne mod depression. Det skyldes en stribe forskellige faktorer:

  • Positiv påvirkning af hjernens kemi
  • Pusterummet, der giver mulighed for at lade de mentale batterier op
  • Den friske luft og lyset, der løfter humøret. Især motion udendørs har i den forbindelse vist sig at have uvurderlig betydning, hvilket kædes sammen med at solen, i hvert fald i sommerhalvåret sætter gang i kroppens produktion af D-vitamin. Vitaminet kædes sammen med så forskellige værdier, som stærke knogler, et løftet humør og et styrket immunforsvar. Uafhængigt af om den foregår inde eller ude er der dog ingen tvivl om, at motionen er et usædvanlig effektivt våben mod en nedtrykt sindsstemning.

Få det godt med din krop/Få mere selvtillid

Din fysik ændrer sig naturligvis også, når du bevæger dig. Regelmæssig motion vil hjælpe dig med at komme overflødigt fedt til livs og forme dine muskler, så du får en mere atletisk fremtoning. Samtidig vil du også mærke, hvordan muskler og kondition styrkes, og dermed få en rigtig god kropsfornemmelse. I kølvandet på den gode kropsfornemmelse følger typisk et løftet humør og en helt ny og styrket selvtillid, som kan gavne dig i din hverdag, dit arbejde, dine præstationer og i dine relationer.

Lysten til det usunde mad mindskes

Samtidig vil du opleve, at den positive kropsfornemmelse smitter af på andre dele af din tilværelse. Lysten til at spise usundt daler således hos de fleste i takt med, at kroppen bliver mere veltrænet, og man får en øget fornemmelse for kroppens behov og trivsel.

Nye venner

Endelig er der hele det sociale aspekt ved at dyrke motion. Deltager du i foreningsidræt, kommer du til at møde nye mennesker og knytte en masse sociale bånd. Udover hyggen ved dette, har det den store kvalitet, at motionen ikke længere opleves som et nødvendigt onde, men som en positiv begivenhed, der forener dig med en stribe ligesindede.

Har du erfaringsmæssigt svært ved at hanke op i dig selv og komme ud at motionere, er det en rigtig god idé at vælge en motionsform, hvor der bliver lagt mærke til, om du er til stede eller ej. Det kan være deltagelse i holdidræt eller en træningsalliance med en kollega eller kammerat. De fleste har nemlig relativt nemt ved at sløjfe en aftale, som de har indgået med sig selv, mens de har langt vanskeligere ved at springe fra, når de ved, at der står andre og venter på en.

Når motionskravet møder hverdagen