Seniorgymnastik styrker hele kroppen og afhjælper ensomhed

Som senior kan du nyde godt af motion generelt og særligt gymnastik. Uanset om du har været inaktiv, kan du forbedre både fysisk og mentalt helbred.

Seniorgymnastik er godt for kroppen og udvider dit sociale netværk. Det siger sundhedskonsulent Lis Puggaard.

Foto: Karin Riggelsen

Du kan forbedre din balance og koncentration. Du kan få nemmere ved at udføre hverdagsaktiviteter. Der er næsten ikke grænser for, hvad motion kan hjælpe med at forbedre. Det siger Lis Puggaard, selvstændig sundhedskonsulent. 

”Du skal selvfølgelig sørge for at træne de forskellige områder. Hvis du ikke træner muskelstyrke, så får du ikke mere muskelstyrke” siger hun.

Særligt for seniorer kan daglig motion og motion med høj puls tilstrækkeligt mange gange om ugen have en gavnlig effekt. For eksempel kan du opleve, at du bedre kan følge med, når du spiller badminton med barnebarnet.

”Hvis du træner regelmæssigt, så kan en gåtur, på de dage du ikke motionerer, nedsætte risikoen for livsstilssygdomme. Man skal nemlig meget gerne motionere hver dag,” siger Lis Puggaard.

Gymnastik er særligt gavnligt

Men hvis du skal hele vejen rundt i kroppen, så den forbedres så optimalt som muligt, så er gymnastik en god måde at gøre det på.

”Lige præcis gymnastik kan instruktøren opbygge, så træningen bliver alsidig. I fodbold eller badminton laver du tit de samme øvelser. Men gymnastik er så bredt bevægelsesmæssigt, at instruktøren kan komme hele vejen rundt,” siger Lis Puggaard.

Uanset alder og inaktivitet kan du altid øge din funktionsevne ved at træne

Lis Puggaard, selvstændig sundhedskonsulent

Hun understreger dog, at al motion har en gavnlig effekt. Også selvom du har været inaktiv hele livet.

”Der plejer jeg at sige, at de mennesker er heldige, for de skal næsten ikke lave noget for at opnå en effekt. Uanset alder og inaktivitet kan du altid øge din funktionsevne ved at træne,” siger hun.

Den mentale sundhed forbedres

Det er ikke bare kroppen, der får gavn af gymnastik og motion. Hvis du kombinerer fysisk aktivitet med træning af hjernen, så kan du også opleve, at du forbedrer de kognitive funktioner.

”Når du går lidt dybere ned i det, så betyder det, at du får nemmere ved at træffe beslutninger og løse problemer. Det er noget, alle kan få brug for at blive bedre til,” siger Lis Puggaard.

Mange seniorer kan også opleve, at deres sociale netværk udvides, hvis de går i en gymnastikforening eller anden idrætsforening, og det har også betydning for det mentale helbred.

”Motionen kan udfylde et hul i hverdagen. Hvis du for eksempel har mistet en ægtefælle, eller du er flyttet på tværs af landet for at se børnebørnene oftere, så forsvinder det sociale. Men der kan motion hjælpe på vej,” siger Lis Puggaard.