Fitness

Individuel træning

Syv spændende uddannelser og kurser, som er målrettet undervisning i fitnesscenter.

Fitnessinstruktør (Basisuddannelse, 40 timer): 

Basisuddannelsen, der klæder dig på til at undervise i fitnesscentret og udarbejde individuelle træningsprogrammer. På uddannelsen får du både teorien på plads med anatomi og fysiologi samt styr på praktikken med bl.a. konditionstræning, muskel- og bevægelighedstræning samt træningsplanlægning. Du afslutter uddannelsen som certificeret fitnessinstruktør og er klar til at udarbejde individuelle træningsprogrammer til motionister i fitnesscentret og til motionister, som bruger fitness som supplerende træningsform. Uddannelsen er desuden en god basis til videre uddannelse inden for individuel træning.

På uddannelsen er der fokus på:

  • Screening og test
  • Konditions-, muskel- og bevægelighedstræning – teori og praktik
  • Programdesign og træningsplanlægning – teori og praktik
  • Øvelsesgennemgang 
  • Case arbejde — gruppearbejde
  • Teoretisk og praktisk eksamen
  • Fitnessinspiration i foreningen

Bliv fitnessinstruktør

Bliv fitnessinstruktør

40 timers teori og praksis

Fitnessvejleder (14 timer):

Hvis du har lyst til at være noget for andre og hjælpe dem med at få en god træning, bør du overveje at blive fitnessvejleder. På kurset får du en grundlæggende basisviden om fysiologi, anatomi og træningslære. Du bliver i stand til at instruere i et mindre udvalg af styrke- og balanceøvelser, og du får kompetencer til at rette træningsteknik, så øvelserne udføres korrekt. Derudover får du indblik i aldersrelaterede sygdomme og -forandringer i kroppen. På kurset er der også fokus på, hvordan du kan fortælle om muligheden for at deltage i det sociale fællesskab og at skabe nye relationer gennem fitnesscentret.

Fitnessvejleder

Fitnessvejleder

Bliv vært og vejleder i fitnesscentret

Fitnessinstruktør Senior (10 timer):

Seniorer har særlige muligheder og begrænsninger i forhold til træning, og det er vigtig viden for at kunne planlægge træningsforløb for seniorer. Du får bl.a. indsigt i aldersrelaterede forandringer, mentale barrierer og nye træningsmuligheder inden for både holdtræning og individuel træning. Kurset klæder dig på til at tilbyde seniorer en optimal træning, der giver dem gode og varige resultater.

På kurset er der fokus på:

  • Fysiologiske aldersrelaterede forandringer og sygdomme
  • Træningslære - balance + hukommelse
  • Praktisk balance- og hukommelsestræning
  • Træningslære – kondition
  • Træningslære – styrke
  • Styrketræning til seniorer
  • Seniorfitness test, teori og praksis
  • Motivation og ældrepædagogik

 

Fitnessinstruktør - Brush up (5 timer):

Få genopfrisket din viden fra den 40 timer lange Fitnessinstruktør-uddannelse. Der er fokus på de vigtigste elementer fra uddannelsen, specielt programlægning og øvelsesudførelse. Blandt andet gennemgås basal træningslære med opvarmning, styrketræning, kredsløbstræning og cool down samt de fem regler for god øvelsesteknik. Kurset er en blanding af teori og praksis, og ud over genopfriskningen bliver der supplereret med nye øvelser og ny viden på træningsfronten. Der er desuden plads til, at deltagerne kan ønske at tale om særlige emner eller øvelser.

Frivægtstræning – overkrop (3 timer):

Hvordan kan man variere træningen af overkroppen? Kurset giver dig konkrete redskaber, som du kan bruge til at variere din undervisning i fitnesscentret. Før øvelserne bliver gennemgået, får du en teoretisk gennemgang af overkroppens muskler. Øvelserne er en kombination af flerledsøvelser og isolationsøvelser med udgangspunkt i kroppens anatomi. Derudover bliver begreberne ’koncentrisk’ samt ’excentrisk’ repeteret med henblik på derefter at prøve kræfter med tung excentrisk styrketræning. 

Kurset henvender sig til instruktører, der har gennemgået fitnessinstruktøruddannelsen og f.eks. fungerer som instruktør i et foreningsbaseret fitnesscenter.

Frivægtstræning - underkrop (3 timer)

Lær at forbedre styrke og mobilitet i underkroppen med bl.a. variationer af kendte øvelser som du kan tage med i træningslokalet. Du får både en teoretisk gennemgang af underkropsmusklernes anatomi samt mange praktiske øvelser, f.eks. variationer af kendte øvelser og nye øvelser til inspiration samt konkrete mobilitetsøvelser.

Kurset henvender sig til instruktører, der har gennemgået fitnessinstruktøruddannelsen og f.eks. fungerer som instruktør i et foreningsbaseret fitnesscenter.

Mobilitetstræning (3 timer):

Har du lyst til at vide mere om mobilitetstræning? Og at få redskaber til, hvordan man forbedre både styrke og mobilitet? På kurset mobilitetstræning får du en gennemgang af vigtigheden af at anvende mobilitetstræning, og du prøver nye mobilitetsøvelser, som du kan tage med tilbage i fitnesscentret og bruge til at træne mobilitet og styrke hos dem, du underviser.

Kurset henvender sig til instruktører i f.eks. foreningsbaserede fitnesscentre eller instruktører, der underviser i holdtræning, hvor det er centralt at forbedre mobiliteten og styrke kroppen.

Mobilitetstræning

Mobilitetstræning

Få øget styrke og mobilitet

Tekniktræning (3 timer):

Få endnu større viden omkring de principper, som er afgørende for god øvelsesteknik samt en række regler og eksempler på god teknik i forskellige typer øvelser. Du lærer også at rette teknik, så dem, du underviser, får en endnu mere sikker og effektiv træning. På kurset får du en basisviden omkring bl.a. de fysiske principper, som er afgørende for øvelsesteknik og desuden bliver en række regler og eksempler på god teknik i forskellige typer øvelser gennemgået.

Kurset henvender sig til instruktører, der har gennemgået fitnessinstruktør uddannelsen og f.eks. fungerer som instruktør i et foreningsbaseret fitnesscenter.

> Find aktuelle uddannelser og kurser inden for individuel træning