Få inspiration til motion i efterårsferien – også med børn

Selvom efterårsferien er lig kvalitetstid med familien og afledning fra hverdagens mange rutiner, behøver du ikke gå på kompromis med dine motionsvaner. Vi har samlet en række udendørs efterårsaktiviteter, der kombinerer kvalitetstid med familien, motion og kalorieforbrænding – og som tilmed kan virke afstressende.

Efterårsferien står for døren. For nogle står den på afslapning og kreative aktiviteter med børnene, mens andre har diverse haveprojekter, der trænger til en kærlig hånd. Heldigvis kan du sagtens slå to fluer med et smæk og dermed få en masse fra hånden, samtidig med at du får din daglige motion.

Vi har samlet seks forskellige aktiviteter i det fri, du kan bruge din ferie på. Fælles for dem alle er, at du med garanti forbrænder en masse kalorier, og som en ekstra bonus kan børnene nemt være med.

Nedenfor ser du de seks forslag til aktiviteter og den estimerede kalorieforbrænding ved en times aktivitet. Kalorieforbrændingen afhænger selvfølgelig af ting som vægt, alder, køn, muskelmasse og intensitet.

Seks aktiviteter til din efterårsferie

  1. Klippe hæk eller beskære buske (300-400 kalorier pr. time).
  2. Plante frugttræer (300 kalorier pr. time).
  3. Samle kastanjer eller nedfaldsfrugter – til kastanjedyr eller bagning (200 kalorier pr. time).
  4. Rive blade sammen (300-400 kalorier pr. time).
  5. Gøre udendørs træarealer klar til forårssæsonen med rengøring og træbeskyttelse (200-300 kalorier pr. time).
  6. Slå græsplænen med en håndskubbende maskine (300 kalorier pr. time).

Kilder: Bente Klarlund, overlæge, professor og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed og PPP Healthcare.

Der er altså godt nyt til dem, der ser havearbejde som en sur pligt. Havearbejde er nemlig sundt. Det forklarer Bente Klarlund Pedersen, der er overlæge på Rigshospitalet, professor og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed i Haveselskabets blad Haven.

– En analyse af 22 videnskabelige studier om have og helbred har slået fast, at havearbejde er godt for smidighed, balance og koordination, og man får øget sin kondition og styrke – et par aktive timer i haven kan nemt træde i stedet for en tur i fitnesscenteret. Samtidig styrkes den mentale sundhed, siger Bente Klarlund Pedersen.

Stress af i naturen

Du behøver dog ikke slide i haven for at forbrænde kalorier og måske få plads til et ekstra stykke kage i din efterårsferie. Tag eksempelvis ungerne med i skoven for at samle kastanjer, som I kan lave kastanjedyr af sammen senere. Eller hvad med en rask tur efter nedfaldsfrugter i nabolaget til æbletærte? Det er nemlig også sublime måder at forbrænde kalorier på – og så kan det have en afstressende effekt og styrke ens familiefællesskab.

- Det at gøre positive ting sammen, fx at plante træer, er med til at skabe en relation til naturen og skabe fælles drømme om, hvor mange dejlige æbler, der kommer. Med børn skal der være plads til legen. Voksne har ofte en dagsorden, når de er i haven: Vi skal nå det og det og det, og så kan vi holde fri. Men med børn må man gerne slippe den dagsorden og i stedet ”gå med”, når børnene mærker kroppen og følger deres sanser, da det kan have en afstressende effekt, forklarer Dorthe Varning Poulsen, lektor i naturbaseret terapi og sundhedsfremme på Københavns Universitet, og tilføjer:

- Hvis man har en tilrettelagt have, så man føler glæde ved at bruge kroppen og få de mange positive sanseindtryk fra dufte, lyde og ved at betragte naturen ind, er det desuden godt for ens mentale sundhed.

Også Bente Klarlund mener, at eksempelvis havearbejde styrker ens mentale sundhed. Forklaringen skal findes i kombinationen af motion og dagslys.

- Vi ved, at både fysisk aktivitet og lys stimulerer hjernen og giver en antidepressiv effekt. Man får mere sol, og det betyder mere D-vitamin, der er godt for humøret, og derudover har et videnskabeligt forsøg vist, at 30 minutters dagligt havearbejde har en anti-stressende effekt, som kan måles i blodets indhold af stresshormonet kortisol, siger Bente Klarlund Pedersen.

Der er altså mange fordele ved at bruge efterårsferien udendørs. Du kan få god samvittighed med motion og forbrændte kalorier, styrke din mentale sundhed og få en masse kvalitetstid med familien.

God fornøjelse og god ferie!