Guide til tennisudstyr

Tennisketsjer, bolde og sko - det er vigtigt udstyr for en tennisspiller. Her får du en guide til at vælge det rigtige fra start.

Vælg den rette tennisketsjer

Tennisketsjeren er dit vigtigste redskab, men det kan være svært, at finde den ketsjer, der passer netop til dig.

Når du som voksen nybegynder skal vælge ketsjer, bør du overveje følgende:

  • Køb ikke en ketsjer, der er for avanceret
    I begyndelsen er det vigtigst at have en ketsjer med god kontrol. Det giver mulighed for at træne præcision i slaget. Når du er tilfreds med dit slag, kan du gå efter en ketsjertype, der skaber mere fart.
  • Vælg et ketsjerhoved med en passende størrelse
    Det må ikke være for lille. Et lille ketsjerhoved er sværere at spille med og kræver mere timing. Gå derfor efter betegnelserne MidPlus (MP) med areal fra 620-658 cm2 eller OverSize (OS) med areal fra 671-742 cm2.
  • Spørg løs!
    Det er altid godt at høre andres erfaringer, når du skal vælge nyt udstyr.

For nye juniorer er længden på ketsjeren mest afgørende. Her gælder følgende retningslinjer:

  •   89-100 cm. = 19"
  • 101-113 cm. = 21"
  • 114-125 cm. = 23"
  • 126-140 cm. = 25"
  • 141-165 cm. = 26"

Grebstørrelsen på din tennisketsjer

Det er vigtigt at vælge den rigtige grebstørrelse! Et forkert greb påvirker dit spil og kan resultere i en tennisalbue.

Du kan følge disse tommelfingerregler for grebstørrelser:

  • Greb 0 (LO): Alle juniorketsjere.
  • Greb 1 (L1): Stor junior / kvinder med lille hånd.
  • Greb 2 (L2): Normal størrelse til kvinder.
  • Greb 3 (L3): Herre med lille hånd / kvinder med stor hånd.
  • Greb 4 (L4): Normal størrelse til herre.
  • Greb 5 (L5): Meget stor herrestørrelse.

Tip: Hvis grebet er for lille, kan du tage et eller flere overgrib på. Vælg derfor hellere et lidt mindre greb frem for et, der er for stort.  

Opstrengning af din tennisketsjer

Den simple regel for opstrengning af ketsjere er: Jo hårdere opstrengningen er, jo mere kontrol. Omvendt giver en blødere opstrengning ofte mere fart. Som nybegynder kan det være en fordel med en blødere opstrengning, da det giver en større ”trampolineffekt”, så selv urene slag kan give et fornuftigt resultat.

  • Blød opstrengning ligger mellem 21-25 kg
  • Hård opstrengning ligger mellem 27-30 kg

Spørg i din klub, om der er nogen, der tilbyder at strenge ketsjere op. Hvis det ikke er tilfældet, så kontakt i stedet den lokale sportsbutik.

Tennisbolde

I begyndelsen kan du med fordel vælge de såkaldte Play & Stay-bolde, som er langsommere end den traditionelle tennisbold. Det giver langt mere flow i spillet, da det er nemmere at få bolden flere gange over nettet. Play & Stay-boldene kan bruges af alle aldersgrupper. Boldene er inddelt i tre farvekategorier: Rød, orange og grøn. Du kan følge disse retningslinjer:

  • Rød bold: 75 % langsommere bold, ideel til nybegyndere både inden- og udendørs.
  • Orange bold: 50 % langsommere bold, ideel til let øvede i alle aldersgrupper.
  • Grøn bold: 25 % langsommere bold, ideel til opstart af spil på hele tennisbanen.

Tennissko

Det er vigtigt, at du vælger en rigtig tennissko i stedet for løbesko eller andre sportssko.

Tennissko er designet til at støtte din fod, og den har både en mere fast sål og fast overdel, hvilket forhindrer dig i at vrikke om på foden. Derudover holder tennissko længere, hvilket er en fordel på for eksempel grus, der slider meget på skoene.

  • Når du skal købe tennissko, kan du med fordel gå efter modeller i kategorien ’all court’. Så er du godt dækket ind uanset underlaget.

Læs også: