Rulle baglæns

Teknikstudie

Teknikstudie

Forudsætninger

Forudsætninger

Primærfejl – fejlretning

Primærfejl – fejlretning

Risikomomenter

Risikomomenter

Modtagning

Modtagning

Metodik

Metodik

Transfer effekt

Transfer effekt

Variationer

Variationer

Teknikstudie

Faseopdeling: 3 faser.

  1. Afsæt: Fra hugsiddende med armene pegende fremad læner man sig bagud indtil ballerne berører underlaget. Knæene kan evt. strækkes lidt for at øge rotationen i rullen.
  2. Rullen/håndisætning: Ballerne rammer underlaget og rullen over krum ryg påbegyndes. Undervejs føres hænderne aktivt op ved siden af ørerne med håndfladen mod rygsiden. Knæene er bøjet. Når rullen er næsten færdig skal der stemmes imod underlaget med armene, så nakken belastes mindst muligt af kropsvægten.
  3. Afslutning: Armene strækkes, fødderne sættes i underlaget så tæt på hænderne som muligt og der afsluttes i hugsiddende.

Keypoints: Hold kropsspændingen, så ryggen forbliver krum i fase B
Hænderne skal aktivt og symmetrisk føres op ved siden af ørerne i fase B

Forudsætninger

Styrke/flexibilitet: Det en fordel, hvis man har styrke nok i albuestrækkerne til at aflaste nakken under sidste del af rullen.
 
Typisk kan børn fra 4-5 års alderen arbejde med baglæns ruller. Baglæns rulle kan med fordel indlæres lidt senere end forlæns rulle

Primærfejl – fejlretning

Rullen går i stå – typisk når gymnasten skal henover nakken.
Lav et lille afsæt i fase 1, så ballerne sættes i underlaget lidt fra fødderne. Det vil øge rotationshastigheden.

Risikomomenter

Nakken belastes meget, hvis ikke gymnasten får placeret sine hænder ordentligt og skubbet aktivt fra til sidst i rullen.

Modtagning

Modtageren placerer nærmeste hånd på ryggen og fjerneste hånd på maven sidst i fase B. Skab rotation og løft på samme tid.

Metodik

Modtagningen er en vigtig brik i indlæringen. Siddende på hug på skråt underlag, kan modtagningen støtte gymnasten i de første baglæns ruller. Der fokuseres på afsæt, den krumme ryg og håndisætning.
Afsættet kan forbedres ved at fokusere på at bagdelen skal sættes i underlaget et stykke fra hælene. Benyt streger, som gymnasten skal ”nå” forbi eller lav afstand mellem afsætssted (fx plinttop) og rullested (springbane).
Den krumme ryg kan øves ved at gymnasterne ligger på ryggen og holder om knæ/skineben og ruller frem og tilbage mellem øvre ryg og næsten siddende.
Håndisættet kan forbedres ved fokusere på albuernes placering i rullen. Gymnasten skal kunne se sine 2 bøjede albuer lige ved siden af hovedet i hele rullen.

Transfer effekt

Positiv transfereffekt er primært til behændighedsøvelser, som fx baglæns rulle til håndstand og ellers til baglæns salto. Der er negativ transfer til alle spring med ret ryg og åben kropsposition. Man kan sige, at den baglæns rulle for den nye gymnast især handler om at udvide gymnastens almene bevægelseskompetencer.

Variationer

Baglæns rulle med:

  • bøjede ben
  • strakte ben (evt. til stående)
  • benspredning til bredstående
  • opgang til håndstand

Baglæns rulle fra stående: Gymnasten bøjer i hoften (knæene holdes strakte) og læner sig lidt bagud. Hænderne sættes bagud, så armene kan tage imod noget af kroppens vægt før bagdelen sættes i underlaget.