Flik flak

Teknikstudie

Faseopdeling: 4 faser

  1. Afsæt: Stående flikflak starter i stående position, hvorefter gymnasten læner sig tilbage samtidig med at der bøjes i knæ og hofte til ca. 90 gr. så tyngdepunktet er et godt stykke bag fødderne. Den øverste del af ryggen krummes lidt. Armene kan holdes valgfrit et sted mellem lodret langs kroppen og ved ørerne. I en eksplosiv bevægelse udrettes kroppens led til kroppen er i spændt svaj. Armtrækket skal times i forhold til deres startposition, så de er i forlængelse af kroppen idet ryggen rettes ud i slutningen af afsættet. Slutpositionen i afsættet er en krop i spændt svaj, som er ca. 45 gr. bagudlænet.
  2. Svævefase: Kroppen holdes i spændt svaj.
  3. Håndstandsfase og corbet: Der landes på hænderne i spændt svaj, hvorefter der krummes i ryggen og kroppen indtager den hule position. Evt. bøjes lidt i hoften, så kroppens position optimeres i forhold til enten stående landing eller til overgang til et nyt spring. Det er vigtigt at gymnasten ikke synker ned i skuldrene i håndstandsfasen.
  4. Landing: Landingsposition er en med strakt krop og armene oppe. Kropshældningen er lidt foroverlænet hvis landingen skal stoppe springet.

Keypoints:
Det er vigtigt at hoften ikke strækkes ud før knæene, da det vil løfte tyngdepunktet opad frem for bagud og der vil ikke blive skabt nok rotationen i springet.

Forudsætninger

Teknik:
Gymnasten skal beherske håndstand samt bevægelserne mellem den hule position og spændt svaj.

Styrke/flexibilitet:
Det er vigtigt med stor styrke i musklerne omkring skulder og skulderblad, da springet og ikke mindst indlæringen af flikflak belaster skulderleddet.

Biomekaniske aspekter:
Afsættet skal både flytte kroppen langt bagud og skabe rotation. Afsættets retning skal skabe den rigtige højde på springet, som sammen med rotationen skal sørge for at landingen på armene ikke bliver for hård.

Primærfejl – fejlretning

En for kraftig og tidlig udretning af hoften i afsættet.
Forøvelse med afsæt til landing strakt på ryggen i softmåtte løftet til mavehøjde. Afsættet skal være ca. ½ m. afstand fra måtten.
Hovedet kommer tæt på gulvet i håndstandsfasen, hvilket skyldes at armene ikke er i forlængelse af kroppen og/eller hoften bøjes inden håndstandsfasen er afsluttet.
Start evt. med armene ved ørerne.
Træn med flikflak træner (rundt skumredskab) eller lad to modtagere bære gymnasten rundt i springet.

Risikomomenter

Landing på hovedet. Det er vigtigt at progressionen er langsom og at der er solid modtagning selv ved brug af skumredskaber i indlæringen.

Modtagning

Hånden nærmest springeren placeres bag på låret og den anden placeres lige over lænden (evt. placeres hele armen lige over lænden). Da springet er langt, er det vigtigt at være bevægelig, så modtageren bør stå i bredstående og benytte sidestep til at følge gymnasten.

Metodik

Springet kan med fordel trænes helmetodisk til at starte med.
To modtagere bærer gymnasten rundt
Flikflak træner eller skumrulle, hvor der laves lille afsæt til rygliggende i spændt svaj. To modtagere eller medgymnaster på hver side hjælper gymnasten rundt.
Afsæt til landing strakt på ryggen i softmåtte løftet til mavehøjde. Afsættet skal være ca. ½ m. afstand fra måtten
Det færdige spring med afsæt på omvendt trampolin til landing i tyk måtte.

Transfer effekt

Der er positiv transfereffekt til whip back