Små fif til mere bevægelse

Motion behøver ikke at være bold, hold og præstation. Snyd dig selv til nem motion i hverdagen.

Det kan være hulens svært at finde tid og overskud til motion i hverdagens stramme program. Ind imellem kan små ændringer i hverdagen gøre en stor forskel. Det handler bare om at kunne se muligheden for motion i alt det, du allerede gør. Det handler om at se fordelen. Se det sjove. 

Du bevæger dig jo allerede i din hverdag, og nogen gange skal der ikke skrues meget op her og der for at optimere motionen og styrke din krop. 

I en travl hverdag er det ikke alle, der kan tænke holdsport, foreningsliv, løbesko og faste træningstidspunkter ind i sit liv, og det er HELT okay! Hvis du kan genkende det hos dig selv, så giver vi dig her nogle tips til, hvad du så kan gøre i stedet. 

Top 10: Bevæg dig mere i hverdagen

  1. Gør plads til bevægelse i dit hjem.
    Du skal ikke ud og købe en ribbe og en hest, men sørg for at der er plads til at danse, hoppe, svinge rundt eller lave gadedrengehop. 

  2. Behøver du at sidde stille under hele afsnittet af yndlingsserien?
    Nej, vel. Prøv bare at rejs dig og bevæg dig sådan som du har lyst til. Gerne med højere og højere intensitet. Har du en motionscykel, der alligevel samler støv, så stil den da foran fjernsynet, eller læg din telefon på styret, så du fokuserer mere på serien end på det hårde i at bevæge sig. 

  3. Hører du tit musik? Glem naboerne, og giv den gas med dine dansemoves.
    Det er sjovt, livgivende og er faktisk rigtig god motion. Og hvis du så også synger med, så får du endnu mere energi til lige at tage en sang mere. Er du mere den generte type, så tag høretelefonerne på, og luk dig inde i et værelse med nedrullede gardiner, hvor hverken familie eller naboer kan se dig. 

  4. Gå en tur.
    Ja - det lyder simpelt, men det er ganske effektivt. Både for din krop og din sind. Gå alene, gå med en ven, gå med en lydbog eller med musik i ørerne. Bare nyd hvert skridt, og find på nye spændende veje. (Pssst...når du går, så spiser du heller ikke i sofaen, som du måske normalt ville gøre...). Mere om gang

  5. Glæd dig over støvsugning, rengøring, cykelturen til supermarkedet osv.
    Du tænker måske ikke over det, men de kedelige pligter derhjemme giver dig også motion. Selv opvasken, hvor du jo står i stedet for at sidde. 

  6. Klassikerne:
    Parkér længst væk på parkeringspladsen, tag trappen i stedet for elevatoren, gå hen til din kollega i stedet for at sende en mail, brug trådløs telefon, så du kan snakke med venner, mens du går en tur.

  7. Brug kroppen som transportmiddel.
    Planlæg din hverdag, så du ofte kan gå eller cykle til arbejde, daginstitutionen, supermarkedet osv. Er det ikke muligt, så parkér lidt længere væk, og gå derfra. 

  8. Brug naturen og dine omgivelser.
    Du behøver ikke at være rå cross fitter for lige at springe lidt op og ned af en træstub i skoven. Eller lave høje knæløft/steps op i sofaen i strømpesokker derhjemme. En væg kan man fint lige sidde lidt op af, og et dørtrin kan man nemt lige hoppe frem og tilbage over en 5-6 gange. Kun fantasien sætter grænser. 

  9. Gør dine vaner til motionsskabere.
    Når du skal børste tænder, så tag lige 10 armbøjninger inden. Eller når du griber fjernbetjeningen, så løb lige på stedet i 10 minutter, før du tænder.
     
  10. Leg og konkurrér i familien:
    • Hvem kommer først hen for enden af stien, kapløb.
    • Hvilken gren er den højeste, du kan hoppe over?
    • Hvor mange gange kan du løfte denne tunge gren?
    • Kan du kravle under en gren uden at få beskidte bukser?
    • Eller kan du holde balancen, når du går på træstammen?

HUSK, at lige meget hvad du gør for at bevæge dig, så vil det altid være bedre end at sidde i sofaen. Al bevægelse er bedre end ingenting, og det hele tæller.