Kommunikations- og markedsføringshjælp

Vil du være bedre til at få klubbens gode historier og tilbud spredt ud til potentielle nye medlemmer? Her på siden får du redskaber til at komme i gang, og vi klæder dig godt på.

Hvad er god kommunikation?

Det er alfa omega at kunne kommunikere godt, når man gerne vil tiltrække nye medlemmer til sin klub.

God kommunikation er konkret, præcis og modtagerorienteret.  Langt de fleste har et filter i deres kommunikation, og stiller med det samme sig selv spørgsmålet: "Hvad betyder det for mig?"

De vigtigste spørgsmål at få afklaret for potentielle medlemmer, når de skal beslutte, om de vil melde sig ind i jeres klub er: "Hvad får jeg ud af det? Hvad kræver det af mig? Og hvad koster det?"

Inden I kommunikerer ud til jeres nye spillere, skal I først stille jer selv følgende spørgsmål:
- Hvad er formålet? 
- Hvem er målgruppen? 
- Hvad er budskabet?
- Hvilke forventninger har målgruppen? 
- Hvilke kommunikationskanaler skal vi bruge? (hjemmeside, facebook, lokale medier, sms, møder...)

Nu skal I ud i verden med jeres interessante tilbud, aktiviteter og historier, og det kan vi hjælpe jer med. Vi har samlet en masse materialer og skabeloner, som er lige til at bruge for jer.  

Fodbold Fitness-/Motionsfodboldtilbuddet skal nævnes på klubbens hjemmeside

Når I har et (eller flere) motionsfodbold- eller Fodbold Fitnesshold er det vigtigt, at det er nævnt på klubbens hjemmeside! Nye udøvere vil ofte søge efter informationen her, og hvis det ikke er muligt at finde noget om klubbens tilbud, er der ikke ret stor chance for, at I kan lokke nye til. 

På listen over klubbens hold skal Fodbold Fitnessholdet stå, ligesom alle klubbens øvrige hold også er nævnt. Når man klikker på holdet, skal der være en kort tekst, som beskriver tilbuddet. I kan bruge denne skabelon til at udforme jeres konkrete tekst. 

Her finder du nedenstående webbanner, som I kan bruge til at sætte ekstra fokus på Fodbold Fitness på jeres hjemmeside.



I er også velkomne til at downloade et billede til siden herfra, eller I kan tage et billede af jeres eget hold og lægge på siden.

På denne side kan du få nogle gode generelle råd til at opdatere klubbens hjemmeside.

Hvis du ikke selv kan lave ændringer på klubbens hjemmeside, kan du spørge i klubben, hvem der kan hjælpe dig med at lave en fin underside på hjemmesiden til jeres Fodbold Fitnesstilbud.

 

Promoveringsvideo for Fodbold Fitness og Motionsfodbold for mænd

Denne video henvender sig til voksne, der leder efter et motionstilbud. Ved at dele videoen på jeres Facebookside med en kort tekst om klubben, jeres træningstider og kontaktoplysninger, kan den hjælpe jer med at synliggøre jeres tilbud til voksne motionister.

Promoveringsvideo for jeres Fodbold Fitnesshold for kvinder

Denne video kan inspirere kvinder i lokalområdet til at starte på jeres Fodbold Fitnesshold. Del den på jeres Facebookside med en kort tekst. I kan også få de nuværende spillere til at dele den på deres egne Facebooksider med en personlig tekst. Det viser sig nemlig, at brugen af nuværende spillere som ambassadører, er den bedste mulighed for at rekruttere nye medlemmer.

Brug de nuværende spillere som ambassadører

Dem, der allerede er på holdet, er jeres bedste ambassadører, og de kan med stor sandsynlighed tiltrække flere medlemmer. Brug jeres nuværende medlemmer aktivt ved at opfordre dem til at tage venner og bekendte med til træning.

denne side finder I både postkort, hvor klubbens informationer kan påføres og en ambassadørguide, som I kan dele ud til de nuværende spillere på holdet. På den måde kan I gøre spillerne opmærksomme på, hvordan de kan styrke holdet ved at tiltrække flere medlemmer. 

Hvis I som klub ønsker at gøre noget ekstra, kan I printe nogle gavekort på en måneds gratis træning, som de nuværende spillere på holdet kan give som gave til nye potentielle spillere i deres netværk. Du finder gavekortene her.

Bliv skarp på Facebook

Vil du vide, hvordan din klub får mest muligt ud af Facebook?
Facebook er i dag langt det mest udbredte medie, og 71 % af alle danskere over 12 år har en Facebookprofil. Så her kan I nå mange potentielle medlemmer. På Facebook kan du nemt skabe omtale af klubben og dens aktiviteter. 

Brug Facebook til at rekruttere nye medlemmer

Det vil være gavnligt at lave en indsats på Facebook omkring sæsonstart, så I sikrer, at fx jeres voksenmotionshold kommer godt fra start. En indsats på Facebook kunne fx indeholde:

  • Gør en almindelig træningsaften til en introduktionsaften for nye i stil med et åbent hus-arrangement. Opret det som en begivenhed på Facebook, og boost den med få penge til målgruppen i lokalområdet. Sørg for, at alle holdets nuværende spillere deltager i Facebook-begivenheden, og måske har de også lyst til at dele den.
  • Lav løbende opslag på klubbens Facebookside, som kan deles af spillerne på holdet. Opslagene kan aflive myter om Fodbold Fitness eller bruges til at sætte fokus på motivationen for at dyrke Fodbold Fitness - få inspiration til hvordan her.
  • I er også altid meget velkommen til at dele relevante opslag fra Fodbold Fitness-Facebooksiden, hvor I kort skriver en tekst, der målretter opslaget til jeres klub.

Brug Facebook som kommunikationskanal på jeres respektive hold

Her er lidt gode råd til, hvordan I kommer i gang:

  • Opret et fællesskab (en gruppe eller side) for spillerne på holdet
  • Inviter alle spillerne, og husk at invitere nye spillere til siden/gruppen
  • Opdater siden med relevante oplysninger (træningstid, evt. aflysninger, kontingentinformation mv.)
  • Del gerne jævnligt billeder, historier eller relevante opslag fra for eksempel facebook.com/fodboldfitness
  • Inddrag spillerne i spørgsmål om træningstider, evt. stævnedeltagelse, vask af overtrækstrøjer mv.

Gode råd til brug af Snapchat

Snapchat er en platform med næsten en million aktive brugere i Danmark, hvoraf en stor del er teenagere. Derfor er Snapchat et spændende medie at arbejde med, især hvis I som klub gerne vil nå flere teenagere i jeres lokalområde.

Du kan få gode råd til, hvordan I kan komme i gang med at bruge Snapchat her.

 

Plakater

På denne side finder du fire plakater, som er målrettet Fodbold Fitness og Motionsfodbold til fire forskellige målgrupper. Du kan skrive i dokumentet, så det er muligt at påføre klubinformation på computeren og printe dine plakater med egen tekst. Ønsker du at påføre jeres klubinformation (fx klubnavn, tidspunkt, kontakt m.m.) med tusch, lader du blot skrivefelterne være tomme og påfører teksten efter print.

 

Brug pressen til at gøre din klub synlig i lokalområdet

Det er vigtigt, at din fodboldklub er synlig i lokalområdet - ellers ved potentielle medlemmer jo ikke, hvilke tilbud, aktiviteter og arrangementer jeres klub har. I skal skille jer ud fra mængden - og sørge for, at folk ved, hvad I kan tilbyde dem. Meget omtale kan I selv stå for ved at bruge klubbens hjemmeside eller Facebookside, men I kan også få jeres gode historier i de lokale medier.

GODE RÅD TIL HÅNDTERINGEN AF PRESSEN

  • Søg på Google: find kontaktoplysninger til lokale medier (gerne en redaktionsmailadresse, hvis ikke du eller én fra klubben har en personlig kontakt til en lokal journalist). Lav en liste over alle relevante lokale medier, som I kan genbruge.
  • Inviter lokalpressen til den første træning eller til andre særlige begivenheder.

GODE RÅD TIL PRESSEMEDDELELSEN

  • Fortæl historien om klubbens tilbud. Formuler dig kort og konkret og indsæt gerne citater fra spillere (hvad er spillerens oplevelse?), klubbens formand (hvad er holdets betydning for klubben?) eller holdets ansvarsperson (hvorfor har I startet tilbuddet op?). Gør historien unik ved at fortælle om den særlige person, det unikke ved jeres hold, eller den sjove begivenhed fra den første træning, som du også fortæller over middagsbordet derhjemme. 

  • Vedhæft billeder til pressemeddelelsen, hvis det er muligt.
  • 5 råd om at skrive en god pressemeddelelse
    1. Brug en kort overskrift, der fremhæver nyhedens centrale budskab
    2. Vær opmærksom på, at en pressemeddelelse ikke er en skønlitterær tekst. Vær konkret og skarp.
    3. Undgå citater, der bærer præg af, at de aldrig har været sagt, men er skrevet til lejligheden.
    4. Vær selvkritisk ved at spørge: ”Er det her overhovedet relevant for nogen? – Og hvem?”
    5. Forvent ikke, at hele jeres pressemeddelelse bringes. Sørg derfor for, at det vigtigste står først, da journalister ofte skærer tekst væk nedefra.

  • Du finder skabeloner til forskellige pressemeddelelser her.
  • Du kan også få meget mere information i hæftet "Bliv Synlig - i og uden for klubben".
  • Vi har lavet en særlig folder om, hvordan du synliggør jeres Fodbold Fitnesshold. Den finder du lige her. 
  • Få flere gode råd til, hvordan I får jeres gode historier i medierne.

Kommuniker fodboldens sundhedseffekt

Fodbold er sundt, og det skal vi være gode til at kommunikere ud.

Her finder du en folder, som er rettet mod potentielle udøvere.